miercuri, 16 aprilie 2014

Declarația pe venit pentru începători - persoane fizice

Se întâmplă de multe ori că într-un an schimbi serviciu și trebuie să depui declarația de venit. Sau că poate ați avut mai multe surse de venit, ca de exemplu: un alt doilea loc de muncă, venituri din operațiuni cu acțiuni la vreo societate pe acțiuni, etc. Acest proces este neclar pentru majoritatea populației active de la noi din republică pentru că nimeni nu informează clar ce este o declarație pe venit și cu ce se mănâncă.

Pe website-ul Fisc-ului www.fisc.md informația despre completarea declarațiilor nu pare să fie ușor de găsit. Ei oferă adresele inspectoratelor fiscale unde puteți depune declarațiile pe venit. Mult mai comod este să depuneți declarațiile pe venit în mod electronic. După care să depuneți în același mod și cererea pentru restituire a impozitului, în caz că Fiscul vă datorează bani. Astfel se poate evita pierderea timpului necesar pentru a merge la Inspectoratul fiscal din regiunea unde aveți viza de reședință, statul în rând, verificarea dacă declarația a fost acceptată și alte acțiuni care răpesc din timp.
Mai multe informații despre declarația electronică pe venit puteți citi în secțiunea lor de FAQ. După cum scrie acolo, semnătura se eliberează gratis. Trebuie să vă faceți cont pe fisc.md și să urmați instrucțiunile lor (link spre ghidul utilizatorului găsiți mai jos). După o perioadă de timp veți primi un apel sau un email prin care vă invită să veniți să ridicați un CD care conține semnătura digitală proprie. Se poate ușor transfera pe orice alt dispozitiv de stocare a informației cum ar fi un USB flash stick sau telefonul mobil. Pentru a putea fi folosit pentru semnarea actelor electronice este nevoie ca acesta să fie localizat în directoriul de prim nivel la accesarea memoriei dispozitivului unde este salvat, adică nu trebuie să fie ascuns în vreun fișier, pentru că programul de semnare nu caută fișierul cu semnătură în toate mapele de pe dispozitivul unde se află, doar în prima mapă accesibilă, de exemplu discul D:\.

Câteva momente importante care vă pot ușura procesul de restituire a impozitului în plus achitat în unul din anii precedenți:
- declarația o depuneți până pe 31 martie a anului curent pentru anul precedent, iar la 2 săptămâni după 31 martie puteți să completați și expediați cererea pentru restituire a impozitului așa cum cererea ar trebui să fie deja procesată de sistemul Fiscului
- în 2013 era posibil de completat declarația pe venit pentru 6 ani care au trecut și de cerut restituirea impozitului achitat în plus pentru acei 6 ani - nu sunt sigur dacă în 2014 este posibil de cerut restituirea impozitului pentru 2007
- Se poate de verificat rapid dacă fiscul este dator cu bani sau dacă fiscul consideră că sunteți dator lui bani prin serviciul ”Verificarea obligațiunii fiscale” accesibil după ce aveți contul activat pe fisc.md și aveți semnătura electronică primită
- anul acesta declarația pe venit a devenit mai ușor de depus prin faptul că a apărut o declarație precompletată pentru anul precedent, dar am observat o greșeală în aceasta la punctul care indică suma scutirilor totale pentru anul 2013 care era cu mult mai mică decât suma maximă a scutirilor pentru acel an, ceea ce m-ar fi făcut să cred că fiscul nu-mi este dator cu nimic, când de fapt situația este alta
- banii cash care trebuie să fie restituiți (în caz că ați marcat să primiți banii cash și nu pe cont sau în contul datoriei care o aveți la Fisc) poți fi ridicați de la orice filială a Băncii de Economii cu buletinul de identitate după ce primiți scrisoare recomandată de la Fisc cu răspunsul la cererea depusă electronic, dar cel mai probabil banii vor putea fi ridicați cam peste 2 săptămâni după ce primiți scrisoarea
- Sistemul lor nu este prietenos cu Mac OS - am încercat să semnez actele de pe Chrome pe Mac OS și nu mi-a reușit pentru că Chrome pe sistemul meu e de 32 de biți, Sistemul operațional e de 64 biți și Java aplicația cere să lucreze pe un browser de 64 biți; posibil ca semnătura digitală să lucreze de pe Safari sau Firefox, dar eu am mers pe calea mai ușoară de a utiliza semnătura electronică pe Windows

Pentru cei care sunt la punctul zero trebuie să știe că trebuie să creeze mai întâi un cont de utilizator pe fisc.md și să ceară acces la serviciile de care are nevoie în timpul înregistrării. Dacă ești persoană fizică atunci nu e nevoie să marchezi acele puncte care sunt pentru persoane juridice. După aia trebuie să ridicați semnătura digitală de la firma care se ocupă de eliberarea semnăturilor digitale pentru Fisc, aceasta se află în centru nu departe de Parlament.

Pentru a completa declarația urmați pașii din Ghidul Utilizatorului pe care îl găsiți la adresa Ghidul Utilizatorului pentru Declarația electronică a persoanelor fizice și folosiți-vă de secțiunea ”Ajutor” a secțiunii ”Declarația electronică” dacă aveți nedumeriri.

Acest scurt ghid poate să fie îmbunătățit cu ajutorul vostru prin sugestii și comentarii.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu